OV-chipkaart / Translink

  • Vernieuwde ov-chipkaart website
  • Succesvolle go live

Als solution architect ben ik verantwoordelijk voor de technische en logische architectuur van de nieuwe front-office van de ov-chipkaart. Oftewel, dé voorkant van de ov-chipkaart waar miljoenen reizigers dagelijks gebruik van maken.

Een uitdagend project met veel verschillende facetten en interessante vraagstukken. Hieronder een greep uit de eisen waaraan de ov-chipkaart moet voldoen:

  • Geschikt voor alle leeftijden, bevolkingsgroepen, toeristen en mensen met een beperking
  • Schaalbaar tot 2500 simultane gebruikers
  • Voldoet aan de wet bescherming persoonsgegevens (WBP)
  • Volledige controle over alle content vanuit de redactie
  • Gecentraliseerd identity management voor aansluiting diensten van derden
  • Integratie met o.a. back-office, gezichtsherkenning, documentgeneratoren en online betaalsystemen
  • Korte time-to-market door wekelijkse oplevering vanuit ontwikkeling
  • Enkele minuten downtime per week voor releases en onderhoud

Alle bovenstaande eisen heb ik verwerkt in een passende architectuur op basis van moderne technieken en ontwerpprincipes.

Daarnaast heb ik drie teams continue bijgestaan in de vertaling van het ontwerp naar een werkende applicatie. In deze ondersteuning staan twee vragen centraal: Snapt iedereen wat er moet gebeuren en varen we allemaal dezelfde koers. Door daadkracht, visie en onafgebroken aandacht hebben wij in een recordtijd een topprestatie neergezet!

Klik hier om meer te lezen over de vernieuwde front-office
  • Project: OV-chipkaart
  • Klant: Translink
  • Rol: Solution Architect
  • Datum: 2015
  • Bekijk resultaat